KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK

Szűcs Bianka iskolarendőr oktatása

14 15- 15 30 Biztonságos gyalogos és kerékpáros közlekedés. Tesztfeladatsor kitöltése, 2 videófilm megtekintése, beszélgetés személyes tapsztalatokról.

Résztvevők:    1. osztály (7 fő)

  1. osztály (7 fő)

és 10 szülő. (Jelenléti íven aláírások).

Pedagógus: Kurucz Ida

2015. 04. 16-án csütörtök délután a Gamási Általános Iskolában az alsó tagozatosoknak közlekedésbiztonsági délutánt szerveztünk. A tanulóknak két csoportban tartottunk foglalkozást. Az 1-2. osztály munkáját Kurucz Ida koordinálta, míg a 3-4. osztályét Magyar László. Erre a délutánra meghívtuk az alsó tagozatos tanulók szüleit is, hogy mind az előadáson, mind a feladatok megoldásában ők is aktívan vegyenek részt.

Falun élve a tanulók már kiskoruktól fogva önállóan közlekednek. A szülők munkaideje miatt gyakran nagyobb testvérrel vagy egyedül jutnak el a diákok reggel az iskolába, vagy délután egyedül mennek haza. Ahhoz, hogy a tanulókat biztonságban tudjuk, fontos, hogy a közlekedés szabályaival megismertessük őket, s a baleseteket elkerüljük.

Az oktatás legjobb formája, ha a gyerekek szakemberek segítségével nem csupán elméleti, hanem gyakorlati oktatásban is részesülnek. A foglalkozás célja az volt, hogy első alkalommal: felkészítse a tanulókat a biztonságos gyalogos és kerékpáros közlekedésre és a közlekedés során előforduló balesetek megelőzésére (majd később júniusban ezt követi egy gyakorlati oktatás). Erre adott lehetőséget ez a délután, amikor a Balatonlellei Rendőrőrs rendőre, Szűcs Bianka (aki iskolánk rendőre) előadást tartott a biztonságos közlekedésről.  A foglakozáson kiemelt szerepet kapott a gyalogos közlekedés mellett a kerékpáros közlekedés. Tanulóink szívesen járnak a tavasztól őszig terjedő időszakban kerékpárral, a nagyobbak pedig hosszabb kerékpártúrákra is elmennek. A tanulók és szüleik egy rövid tájékoztatót kaptak a gyalogos és kerékpáros közlekedés szabályairól, a közlekedési táblákról valamint a rendőr bemutatta a kézjeleket. Majd a gyerekek és szüleik kérdéseket tehettek fel. Az előadást követően a tanulóknak egy 12 feladatból álló feladatsort kellett megoldaniuk. Ezek a feladatok a gyalogos és kerékpáros biztonságos közlekedés szabályaira, a láthatóságra, az irányok meghatározására épültek (közlekedési táblák képét és nevét párosították, a gyalogos jelzőlámpát kellett megfelelő színre kiszínezni, ha szabad a zebrán átkelni). Minden feladat után ellenőriztük a helyes válaszokat. A biztonságos gyalogos átkeléssel valamint a közlekedési táblákkal kapcsolatos filmet tekintettünk meg: A filmek címe:

Stop. Közlekedj okosan 1 rész. Retro rajzfilm gyerekeknek. (4:29 perc)

Stop. Közlekedj okosan 2. rész. Retro rajzfilm   (4:52 perc)A filmeket a következő internetes oldalról töltöttük le:

https://www.youtube.com/watch?v=qeM5CI8fKoY

https://www.youtube.com/watch?v=xyr7lRIXmek

A tanulók legjobban a memóriajátékot élvezték, mely még jobban tudatosította bennük a közlekedési táblák jelentését. Az első osztályból mind a 7 fő, a második osztályból is mind a 7 diák részt vett a foglalkozáson. Az 1-2. osztályos szülők közül 10-en vettek részt ezen a délutánon. A foglalkozásról fényképeket készítettünk.

Tanulói vélemények:

  1. Torma Szabolcs (1.o.): „Mikor lesz legközelebb ilyen foglalkozás? Nekem nagyon tetszett.”
  2. Uri Nelli (1. o.): „Nagyon tetszett ez a délután. Jó volt, hogy találkoztunk a rendőr nénivel. Anyukám is ott volt, ellenőrizte a feladatokat velem.”
  3. Tóth Richárd (2.o.): „Feladatok nagyon könnyűek voltak. Apukám is eljött. A labirintusos feladat tetszett a legjobban.”

——

Magyar László: Biztonságos gyalogos és kerékpáros közlekedés

Résztvevők: 3. osztály (11 fő)

  1. osztály (7 fő)

8 szülő (ld. jelenléti ív)

Oktató: Magyar László

 

Napjaink felgyorsult, motorizált közlekedésében sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani a szabályos gyalogos és kerékpáros közlekedésre. Már az általános iskola alsó tagozatán is kiemelt hangsúlyt kell fordítani a közúti jelzőtáblák alapos ismeretére, az úttesten a biztonságos átkelés szabályainak betartására. Fontos szerepet kap a közlekedésben a láthatóság, észlelhetőség ismerete is.  Meg kell ismerni a tanulóknak a közlekedési partner fogalmat is. Erre a délutánra meghívtuk a tanulók szüleit is, hogy mind az előadáson, mind a feladatok megoldásában ők is aktívan vegyenek részt. Az előadást Szűcs Bianka iskolánk rendőre tartotta.  Az 1-2. osztállyal Kurucz Ida kolléganő, míg a 3-4. osztállyal én foglalkoztam. A feladatlapot aktívan, gyorsan és ügyesen csinálták a csoportok. A feladatlapok tartalma a közúti jelzőtáblák, átkelés az úttesten gyalogosan és kerékpárral, a láthatóság, a kerékpár kötelező felszerelései, irányok, távolságok meghatározása, rendőri karjelzések, közlekedés résztvevői.  A 11 feladat megbeszélése után nagy sikere volt a KRESZ memória játéknak.

Néhány vélemény:

Makray Ádám Gábor (3. o.): „Nagyon jó volt. Tanulságos feladatokat csináltunk.  Kíváncsian várom a folytatást.”

Horváth Kitti (3. o.): „A láthatósági rész nagyon érdekes volt, sok újdonságot hallottam.”

Nübl Ádám István (4. o.): „A memóriajátékot kétszer is megcsináltuk, nagyon tetszett!”

——

Téma: A kerékpár részei, kötelező tartozékai. A kerékpáros közlekedés szabályai. Elméleti oktatás.

Résztvevők: 5. osztály (8 fő)

  1. osztály (11 fő)

Oktató: Magyar László

Napjainkban egyre népszerűbb a kerékpáros közlekedés.  Sokan pattannak nyeregbe különböző oknál fogva. A kerékpáros biztonságos közlekedése és testi épségének érdekében változó KRESZ szabályok ismerete mindenki számára fontos. Mivel Gamás zsáktelepülés itt sokan használják a kerékpárt közúti közlekedésre is. Tanulóink is gyakran jönnek kerékpárral az iskolába. A kerékpáros közlekedés szabályainak ismerete segíti a gyalogos közlekedést is és biztonságossá teszi a közúti közlekedést nagyobb forgalomban. A pontos szabályismerettel, a KRESZ táblák felismerésével elkerülhetők illetve csökkenthetők a sérülésekkel, halálozással járó közúti balesetek. Ennek tudatosítása mindenkinek érdeke!

Az oktatással (amely egyben a gyakorlati rész előkészítése is) próbáltam rámutatni a későbbi KRESZ vizsga formájára is. Ezért választottam a kerékpáros közlekedésnél a feleletválasztós tesztlap módszert, amely a tanulóknak is tetszett.

Néhány vélemény:

Gergye Cintia 5. o. „A tesztlap tetszett, örültem, hogy felelet választás volt. Remélem, hogy legközelebb is lesz ilyen! Jól éreztem magam!”

Vizi Andrea 5. o. „Nekem tetszett, jól éreztem magam, kikapcsolódtam! Hasznos ismereteket kaptam a kerékpáros közlekedésből!”

Kis Csongor 7. o. „Érdekes volt. Sokat lehetett belőle tanulni.”

Horváth Dávid 7. o. „Jó volt.”

A visszajelzések alapján a tanulóknak tetszett, segítséget adott a gyalogos és kerékpáros közlekedésben.

——

Téma: A kerékpár részei, kötelező tartozékai. A kerékpáros közlekedés szabályai. Elméleti oktatás.

Résztvevők: 6. osztály (7 fő)

  1. osztály (9 fő)

Oktató: Magyar László

Napjainkban egyre népszerűbb a kerékpáros közlekedés.  Sokan pattannak nyeregbe különböző oknál fogva. A kerékpáros biztonságos közlekedése és testi épségének érdekében változó KRESZ szabályok ismerete mindenki számára fontos. Mivel Gamás zsáktelepülés itt sokan használják a kerékpárt közúti közlekedésre is. Tanulóink is gyakran jönnek kerékpárral az iskolába. A kerékpáros közlekedés szabályainak ismerete segíti a gyalogos közlekedést is és biztonságossá teszi a közúti közlekedést nagyobb forgalomban. A pontos szabályismerettel, a KRESZ táblák felismerésével elkerülhetők illetve csökkenthetők a sérülésekkel, halálozással járó közúti balesetek. Ennek tudatosítása mindenkinek érdeke!

Az oktatással (amely egyben a gyakorlati rész előkészítése is) próbáltam rámutatni a későbbi KRESZ vizsga formájára is, mivel a 8. osztályosok közül többen érdeklődtek a segédmotor kerékpáros vizsga felöl. Ezért választottam a kerékpáros közlekedésnél a feleletválasztós tesztlap módszert, amely a tanulóknak is tetszett. Néhány vélemény:

Réczi Noémi 6. o.: „Jó volt az X-elés, vagyis nem kellett választ írni. Hasznos ismeretet, új fogalmat adott, amit a kerékpáros közlekedéskor figyelembe veszek. Felhívta a figyelmet a kerékpározás veszélyeire.”

Herman Flórián 6. o.: „Érdekes volt, igyekszem hasznosítani biciklizés közben!”

Kostán Evelin 8. o.: „Hasznos volt, segített a biztonságos közlekedés elmélyítésében. Több dologban is jóval körültekintőbb, figyelmesebb leszek!”

——

Téma: A kerékpár részei, kötelező tartozékai. Gyakorlati bemutató. A kerékpáros közlekedés szabályai. Közlekedési verseny ügyességi feladatokkal.

Résztvevők: 5.-8. osztály (35 fő)

Gyakorlatvezető: Magyar László

 

Az iskola udvarán kijelölt útvonalon kellett a közlekedési szabályoknak és a KRESZ tábláknak megfelelően kerékpározni a gyerekeknek és menet közben különböző feladatokat kellett megcsinálniuk adott időn belül. A pályaismertető után kialakult változó hangulatot és érdeklődést fokozta az ügyességi feladatok nehézségi szintje. Igazából mindenki akkor jött rá, hogy mi a nehéz és mi a könnyű, amikor a versenykörét teljesítette. A pálya megismerése után még jobban fokozódott a hangulat, és a barátok, osztálytársak egymásnak adtak javaslatokat, tanácsokat. Természetesen a szurkolás, a bíztatás is fokozta a jó hangulatot. A verseny végén többen újra kerékpárra pattantak, hogy még egyszer végig menjenek, javítva korábbi hibájukat és újabb tapasztalatot szerezzenek.

 

Néhány vélemény a tanulóktól:

Bognár Milán 5. o.: „Könnyű feladatnak gondoltam, de nagyon kellett figyelnem, hogy teljesítsem. Élveztem!”

Tóth Barbara 6. o.: „Nagyon jó volt, máskor is legyen ilyen.”

Horváth Patrik 7. o.: „Azt hittem, hogy könnyen és gyorsan végig megyek a pályán, de ez most nem sikerült.”

Ignácz Mária Erika 8. o.: „Nagyon izgultam, hogy minél kevesebb hibával teljesítsem, mert egyszerre sok mindenre kellett figyelni. Jól éreztem magam!”

A gyerekek véleménye alapján vidám hangulatban jól sikerült a közlekedési verseny, kellemes délután volt.

GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK01 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK02 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK03 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK04 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK05 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK06 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK07 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK08 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK09 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK10 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK11 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK12 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK13 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK14 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK15 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK16 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK17 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK18 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK19 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK20 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK21 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK22 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK23 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK24 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK25 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK26 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK27 GAMÁS-KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK28